About Me

Friday 2 September 2011

rasa-rasa.....individu

saya merasakan guru lebih risau tentang persediaan pelajar dalam meghadapi peperiksaan berbanding murid itu sendiri yang mana sentiasa merasa happy........sehingga saya amat sedih melihat kurangnya keseriusan semua pelajar yang akan menghadapi upsr dalam beberapa detik lagi.....kenapa berlaku demikian?...adakah guru kurang memberikan kesedaran , kurang memberikan motivasi , kurang memberikan ilmu , tapi yang pastinya ia amat menimbulkan kerisauan di kalangan guru...semakin dekat masa exam semakin saya merasakan longgarnya komitmen pelajar dalam mempersiapkan diri untuk menghadapinya.........adakah kerisauan itu hanya dimiliki oleh guru,,,,,atau ada juga segelintir pelajar yang merasakannya......tapi hati ini amat yakin kerisauan murid tidak sehebat kerisauan seorang guru untuk mengharapkan kejayaan pelajarnya agar tercapai dengan baik.....saya selalu menyatakan kepada pelajar ...saya tak pernah mengharapkan hadiah daripada mereka namun kejayaan mereka itulah hadiah yang sebenar-benarnya........keseriusan kurang dikalangan pelajar kurang memandangkan kebanyakkan pelajar tidak serius dalam kelas tambahan yang diadakan oleh guru-guru, ................alangkah baiknya jika memiliki murid yang sangat fokus dan memahami hasrat seorang guru........kekadang guru terpaksa melakukan beberapa pengorbanan semata-mata untuk memberi komitmen yang tinggi untuk muridnya umpamanya terpaksa tidak menghantar anak ke sekolah agama pada waktu petang kerana masa kelas tambahan berlanggar dengan masa untuk menghantar anak ke sekolah itu.......namun sejauh mana pelajar memahami pengorbanan itu........tapi saya yakin segalanya tidak sia-sia disisi Allah.......lakukan yang terbaik untuk semua.....

No comments:

Post a Comment